Maj 6, 2018

Terapia ACT

Jeśli  wciąż masz wrażenie, że tkwisz w tym samym miejscu, w którym niezbyt Ci się podoba.

Czujesz się nieszczęśliwy/a w pracy, ze swoim życiem lub w relacjach, masz wysoki poziom stresu i dolegliwości psychosomatyczne (bóle głowy, brzucha, kręgosłupa, często chorujesz), martwisz się i porównujesz.

Twój krytyk wewnętrzny skutecznie sabotuje Twoje wysiłki, to prawdopodobnie trzeba zejść głębiej, przyjrzeć się emocjomi przekonaniom –  jest to moment i miejsce na terapię.

Terapię ACT stosuje się zarówno w samorozwoju (np. w sporcie czy wśród pracowników korporacji), ale też leczeniu depresji, zaburzeń lękowych, psychoz, PTSD, zaburzeń odżywiania, uzależnień jak i psychologicznych konsekwencji problemów zdrowotnych o podłożu somatycznym (np. chroniczny ból, fibromialgia, cukrzyca, epilepsja, szumy uszne).  Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne umieściło ACT na liście „terapii opartych na dowodach”  w terapii chronicznego bólu, depresji, mieszanych zaburzeń lękowych, OCD oraz psychozy.

Najważniejszym celem terapii ACT, czyli działaj, jest zwiększenie psychicznej elastyczności. Psychiczna elastyczność to zdolność świadomego doświadczania „tu i teraz” oraz działania zgodnie z osobistymi wartościami (niezależnie od tego czy bieżące doświadczenia – myśli, emocje, doznania cielesne są przyjemne czy przykre).

Na psychiczną elastyczność składa się sześć procesów.

Procesy związane z otwarciem się:

  • akceptacja – zgoda na to że rzeczywistość (w tym wewnętrzne doświadczenia np. trudne myśli czy emocje czy doznania cielesne) jest taka, jaka jest, bez prób jej zmiany
  • defuzja poznawcza – spojrzenie na własne myśli z pewnego dystansu i podejmowanie działań zgodnych z naszymi celami i wartościami

Procesy związane z byciem obecnym (świadomym):

  • kontakt z chwilą obecną – bycie obecnym tu i teraz, doświadczanie bodźców za pomocą 5 zmysłów jak i doświadczeń wewnętrznych (myśli, emocji, doznań w ciele)
  • samoświadomość umożliwiająca spojrzenie z perspektywy na własne doświadczenia (Ja jako kontekst)

Procesy związane z zaangażowaniem się:

  • ustalenie wartości – wybór określonego kierunku w naszym życiu, który nadaje naszym działanio sens (np. bycie życzliwym i wspierającym)
  • zaangażowane działanie – podejmowanie konkretnych działań zgodnych z wartościami (np. podjęcie działania pomimo lęku)

Często stosowanymi technikami w tego rodzaju terapii są metafory, ćwiczenia mindfulness, techniki doświadczeniowe i oparte na poczuciu humoru.

Co otrzymujesz:

  • 60 min. indywidualną sesję, prowadzoną przez psychologa i terapeutę,
  • Materiały i kwestionariusze do samodzielnej pracy,
  • Wsparcie w obniżeniu poziomu stresu,
  • Zwiększenie elastyczności psychicznej,
  • Umiejętność działania pomimo obaw i lęków.

Warunki oferty:

  • wymagana wcześniejsza rezerwacja terminu spotkania (mailowa): eliza.kruszewska@zenco.pl lub poprzez formularz kontaktowy z podaniem celu terapii,
  • przed pierwszym spotkaniem niezbędne jest wypełnienie i odesłanie kwestionariusza.

Ilość spotkań: od 12 do 48 co tydzień

Czas trwania: od 6 miesięcy do roku, taki okres czasu gwarantuje trwałą zmianę.

Forma spotkań:  spotkania osobiste lub sesje za pośrednictwem skype

Sesje skype pozwalają na większą elastyczność czasową i większą koncentrację klienta na sobie, pozwalają czuć się swobodniej, zmniejszyć skrępowanie związane z nową sytuacją, z tych i wielu innych powodów sesje skype w przypadku coachingu stosowane są na świecie jako najczęstsza forma współpracy.

Za pośrednictwem komunikatora skype pracowałam i pracuję z klientami również z innych krajów – Francji, Niemiec, Brukseli, a nawet Kuwejtu

Proces terapii złożony jest z sesji jak i zadań wykonywanych pomiędzy sesjami. Sesje obejmują ćwiczenia związane z akceptacją i dystansem, uważność, odkrycie wartości i planowanie działań zgodnych z wartościami..

Chcesz wiedzieć więcej – napisz. Jeden krok jest początkiem drogi.